След падането на комунизма през 1989 г. САЩ стартираха няколко инициативи за подпомагане на прехода на Източна Европа към демокрация и пазарна икономика.
Една от тези инициативи е създаването на Българо-американския инвестиционен фонд (БАИФ) през 1991 г. по време на управлението на Буш.
Фондът, първоначално създаден с 20 млн. долара от данъкоплатците, бързо се издигна финансово, превръщайки тази скромна инвестиция в портфейл от 800 млн. долара, като инвестира в над 5000 предприятия и различни предприятия за недвижими имоти в посткомунистическата икономика.
Успехът на фонда доведе до създаването на фондация „Америка за България“ (AFB) през 2008 г., подкрепена от президента Джордж Буш и Конгреса, с цел укрепване на американско-българските отношения.
Бюджетът на фондацията, формиран от годишната печалба на БАИФ в размер на около 20 млн. долара, беше предназначен за подкрепа на медийни, образователни и благотворителни инициативи.
Медийна машина, обслужваща една партия
От 2016 г. насам медиите, финансирани от „Америка за България“, популяризират изключително леви разкази, като не са публикували нито една положителна статия за Доналд Тръмп или Републиканската партия. В същото време те предпазиха демократите – Обама, Байдън, Камала Харис – от всякаква форма на критика.
В навечерието на изборите през 2024 г. тези издания уверено прогнозираха мащабна победа за Харис, като същевременно очерняха Тръмп като фашист и екзистенциална заплаха за демокрацията.
След победата на Тръмп реториката им само се изостри, като го заклеймиха като „нацистки изнасилвач“ и атакуваха избраните от него членове на кабинета – включително фигури като Мат Гаетц, RFK младши и Пийт Хегсет – като некомпетентни или корумпирани. Дори Илон Мъск, някога възхваляван от тези медийни платформи, изведнъж бе преобразен като злодей олигарх заради това, че подкрепя свободата на словото.
Тази безмилостна пропаганда, финансирана косвено от американските данъкоплатци, сериозно е навредила на българското обществено мнение за Съединените щати. Последните проучвания на „Галъп“ показват, че неодобрението на американската политика в България е нараснало до 69 %.
Сблъсъкът на ценностите
Основната причина за тази нарастваща враждебност се крие в идеологическото несъответствие между консервативното, обвързано с традициите общество в България и радикалния прогресивен дневен ред, прокарван от финансираните от „Америка за България“ медии.
Вместо да се популяризира САЩ като най-голямата икономика в света, лидер на технологичните иновации или фар на свободата и възможностите, пропагандата е насочена по манията по ЛГБТК активизма, джендър идеологията, операциите на деца и др.
България, най-старата оцеляла държава в Европа, в която се намира Пловдив – най-старият непрекъснато обитаван град в Европа – има дълбоко вкоренена културна идентичност, основана на православното християнство, семейните ценности и националната гордост.
Насилственото налагане на западния прогресивизъм, откъснат от местните реалности, очаквано предизвиква ответна реакция.
Средностатистическият българин не възприема „Прайда“ като показател за напредък, а по-скоро като налагане на чужда идеология, финансирана с американски долари под прикритието на „укрепване на демокрацията“.
Тактика за смяна на режима
Медийната операция на Фондация „Америка за България“ е брандирана под термина „Среда, благоприятстваща бизнеса“.
В действителност тя функционира като политически апарат, който финансира неправителствени организации, групи за съдебен активизъм и така наречените „антикорупционни“ инициативи – всички те избягват да проверяват леви политици, като същевременно се насочват непропорционално към традиционалистки и консервативни такива.
Ярък пример за тази пристрастност е бившият посланик на САЩ в България Херо Мустафа, чийто мандат беше белязан от пряка политическа намеса.
След 2021 г. Мустафа играеше ролята на цар в България, като активно се намесваше в изборите, използваше докладите на Сената на САЩ и използваше санкциите „Магнитски“, за да отслаби дясноцентристите в страната.
Това доведе до продължителна четиригодишна политическа криза, характеризираща се с рязко намаляване на чуждестранните инвестиции, необуздана инфлация, бюджетни дефицити и срив на проектите за публична инфраструктура.
Въпреки това финансираните от „Америка за България“ медии възхваляват този хаос като „победа на демокрацията“.
Това не е проблем само на България
Медиите, спонсорирани от АФБ – „Капитал“, „Дневник“, „Медиапул“, „Дебати“, „Офнюз“, „Господари на ефира“ и др. – работят под един общ сценарий, който безпроблемно се вписва в приоритетите на глобалистичния елит.
Тяхното отразяване е огледално на това на традиционните медии в САЩ: Тръмп винаги греши, левите винаги са прави, а всяко несъгласие се отхвърля като авторитаризъм.
България обаче далеч не е единствената страна, подложена на това идеологическо препрограмиране. Същите стратегии се прилагат в цяла Източна Европа, където финансираните от САЩ медии и неправителствени организации имат за цел да ерозират националните идентичности и да насаждат лява идеология.
Целта е ясна: да се заменят органично израсналите демократични институции с послушни, приятелски настроени към глобалистите правителства, които са готови да се подчинят на тази линия.
Как да поправим това?
Възмутително е, че парите на американските данъкоплатци се използват за подкопаване на консерватизма в чужбина, като същевременно се подкрепят крайно леви идеологии, които дори не отразяват ценностите на масовите американци.
Би било чудесно да предприемем решителни действия, за да премахнем тези пропагандни машини, финансирани от данъкоплатците, да направим одит на организации като „Америка за България“ и да гарантираме, че американските дипломатически усилия са насочени към истинско изграждане на съюзи, а не към идеологическа подривна дейност.
Българите, също като американците, заслужават свободата да оформят собствения си политически пейзаж без чужда намеса, маскирана като „насърчаване на демокрацията“. Американският народ заслужава да знаекак се харчат неговите данъци в чужбина.
А консерваторите – както в САЩ, така и в чужбина – трябва да разобличават и оспорват тези организирани усилия за превземане на обществения дебат в името на прогресивната хегемония.
Дошло е време да се противопоставим на този идеологически империализъм. Както България, така и Съединените щати, трябва да си върнат националния суверенитет, политическата си активност и правото си на медийна свобода, без държавна манипулация.
Това започва със спирането на усилията на „Америка за България“ в България и подновяването на вниманието на администрацията на Тръмп към това да се отчита пред американския народ за това как се харчат доларите на данъкоплатците в чужбина. Засега президентът Тръмп изпълнява обещанията си към американския народ и дори в България са много щастливи да видят първите му успехи.